Navigera

Priser & Nominerade

I fyra av priskategorierna nomineras tre stycken potentiella vinnare. Att bli nominerad är verkligen en stor ära. Bland alla tusentals företag som finns i Halmstads kommun så har just dessa blivit utvalda. Det ligger mycket arbete bakom jurygruppernas val.

Bakom Galans prestigefyllda priser står Halmstads kommun, Företagarna Halmstad, Halmstads Industri- och Hantverksförening, Marknadsföreningen i Halland, Halmstads City och Halmstad Handel, TEK Kompetenscentrum, MEC-gruppen och Halmstads Näringsliv, Halmstads Handelsförening, Högskolan i Halmstad, Halmstads Energi och Miljö AB, HEM, och EMC Energi- och Miljöcentrum.

Priserna som delas ut på Halmstads näringslivsgala 2018 specialdesignas av elever på Kattegattgymnasiets teknikprogram med inriktning på design och produktutveckling.

Kriterier för att vinna titeln Årets företagare är "En företagare som under året utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt fungerar som en förebild för andra företagare".

Årets företagare ska uppfylla följande kriterier

  • Äga och driva eget företag
  • Uppvisa god lönsamhet
  • Vara en god förebild
  • Sakna betalningsanmärkningar 

Nominerade 2018

  • Greger Pettersson, Fastighetsstaden
  • Peter Aronsson, Drivmedelsteknik
  • Lars Inge Gudmundsson, Paketbudet AB

Juryns motiveringar:

Greger Pettersson, Fastighetsstaden

Fastighetsstaden förvaltar och förädlar cirka 100 000 kvm i Halmstad med omnejd. Den egna organisationen sköter service och den dagliga driften. De har lång erfarenhet av både större och mindre projekt. Företaget är måna om att tillgodose både kvalité och tidsaspekter.

Deras kundkrets består av en mix av privata, kommersiella och offentliga hyresgäster. Målsättningen är att ge snabb och korrekt service, samt att kunna erbjuda attraktiva lägenheter.

Peter Aronsson, Drivmedelsteknik

Det här innovativa företaget inom drivmedelsbranschen grundades 1989. Huvudkontoret finns i Simlångsdalen. Deras geografiska arbetsområde sträcker sig till hela Sverige och norden. Fokus ligger på miljö-, säkerhets- och teknikutveckling. Företaget arbetar med serviceuppdrag, projektering och nybyggnation av drivmedelsanläggningar. Drivkraften har alltid varit att erbjuda sina kunder bästa lösningarna.

Drivmedelsteknik är kreativa i sitt tänkande. De vågar ifrågasätta och utmana.

Lars Inge Gudmundsson, Paketbudet AB

Lars Inge Gudmundsson har under många år målmedvetet byggt upp ett framgångsrikt företag. Affärsidén är att utföra stora och små transporter med personligt engagemang och kvalité. Företaget är idag etablerat och profilerat inom fraktverksamhet mot fordonsindustrin. De har verkligen visat att långa relationer med kunder och personal är en viktig framgångsfaktor.

 

Priset delas ut av

Företagarna i Halmstad


Priset ska i första hand delas ut till en eller flera personer som betytt mycket för företagets tillväxt och utveckling. Personen/personerna är entreprenöriell/-a, nyskapande, visionära och har förmågan att ständigt se affärsmöjligheter.

Kriterier

  • Personen är en eldsjäl med stor uthållighet och
    handlingskraft.
  • Personen ska vara en bra och stimulerande förebild
    för andra entreprenörer och blivande entreprenörer.
  • Personen ska vara en god ambassadör för Halmstads
    kommun.
  • Företaget bedöms ha ekonomisk uthållighet och har varit verksamt i minst tre år.
  • Företaget har en jämställd och sund personalpolitik
    och arbetar aktivt med miljöfrågor inom företaget.

Nominerade 2018

  • Tekla Acs, aim´n
  • Tudor Dobrescu, Tudorkliniken
  • Tommy Zryd, Mats Johansson och Andreas Granberg, MTA Bygg & Anläggning

Juryns motiveringar

Tekla Acs, aim´n

Sikta högt och jobba hårt. Då är allt möjligt. Tekla driver framgångssagan aim´n. Egendesignade träningskläder som väcker rörelseglädje. Sedan 2014 har bolaget haft en makalös utveckling; omsättning på 60 miljoner, försäljning över hela världen, två konceptbutiker och ett 20-tal anställda.

Hennes entreprenörskap bygger lyhördhet, engagemang och äkthet. Hon verkar ha ett sjätte sinne för vad som är gångbart på marknaden.

Tudor Dobrescu, Tudorkliniken

Han har gjort en riktig resa. Landmässigt, språkmässigt, företagsmässigt. Från Rumänien till Sverige. Från anställd till företagare. År 2000 öppnade han en gynklinik i Halmstad. Sen dess har verksamheten breddats och utvidgats. Företaget omsätter cirka 42 miljoner och har 60 anställda. Han ser ständigt nya möjligheter, öppnar nya enheter och digitaliserar vården på ett omtänksamt sätt.

I Tudors entreprenörskap finns alltid hjärtat med. Det vittnar både personal och kunder om.

Tommy Zryd, Mats Johansson och Andreas Granberg, MTA Bygg & Anläggning

På 8 år har de skapat 3 bolag med 300 anställda och en omsättning på 1,2 miljarder. De har byggt en prisad företagskultur med korta beslutsvägar, arbetsglädje och långsiktiga relationer. Egna praktik- och lärlingsprogram är en del av kompetensförsörjningen. De skapar jobb, inte bara för sig själva utan till medarbetare och underleverantörer.

Möjliggörare? Ja! Tydliga? Ja! Attraktiva? Ja! Det här är 3 riktiga entreprenörer!

Priset delas ut av

Halmstads kommun

Med detta pris vill vi uppmärksamma företagare som, i Halmstads Kommun, driver handel (varor eller tjänster) med drivkraft, nytänkande och glädje.

Kriterier

  • Nytänkande/Innovation
  • Marknadsföring
  • Tillväxtpotential
  • Stabilitet
  • Entréskyltning
  • Exponering
  • Tillgänglighet
  • Bemötande/service
  • Inredning/miljö
  • Utbud/sortiment 

Nominerade 2018

  • Halmstad Urmakeri, HUR
  • Mood Fashion
  • Patriks Prylar

Juryns motiveringar

Halmstad Urmakeri

Att som oberoende urmakare hävda sig på en starkt konkurrensutsatt marknad är en utmaning. Men HUR lyckas klockrent genom att behålla en välrenommerad centralverkstad med stor kapacitet samtidigt som man både optimerar läget för citybutiken och nyetablerar på Hallarna.

Lägg till ett brett sortiment av både kända och exklusiva märken samt en kunnig och engagerad personal och – voila – du har ett urstarkt och vinnande koncept.

Mood Fashion

Med gedigen erfarenhet, en stor dos kunskap och en imponerande branschförståelse har Mood Fashion vuxit sig starka och är idag en av citys mest fashionabla butiker. Konceptet andas medvetenhet och kreativitet och erbjuder en spännande mix av svenska klassiker och internationella märken.

Med sin fantastiska fingertoppskänsla och genuina service gör Wenche & Co det lätt att komma i rätt shoppingmood!

Patriks Prylar

En pryltokig gubbe som gjort sin affärsidé till ett populärt utflyktsmål. Patriks Prylar har satt Röinge, strax utanför Halmstad på Sverigekartan. Ett besök hos Patrik får vilken dag som helst att bli lite roligare. Han är ständigt på jakt efter nya prylar och alltid med glimten i ögat. En kul nyhet i butiken är ”Prylomaten”, en självlbetjäningskassa med syftet att underlätta och förenkla för kunderna.

Nya och roliga idéer råder det sannerligen ingen brist på!

 

Priset delas ut av

Halmstads City, Halmstad Handel & Fastighetsägarna

Till Årets Marknadsförare kan företag eller organisationer som gjort ett framstående arbete inom marknadsföring väljas. De föreslagna ska bedriva egen verksamhet i Halland, det vill säga  man kan inte bli nominerad om marknadsföringen leds från huvudkontor utanför länet.

Årets marknadsförare ska vara en förebild och präglas av nytänkande i sitt marknadsföringsarbete som andra kan bli inspirerade av. Marknadsföringsinsatsen ska vara en del i en långsiktig uttalad strategi som skall ge  ett bestående positivt resultat. Vi utser årets Marknadsförare 2016 baserat på tidsperioden sept 2015 - aug 2016.

Nominerade 2018

  • Tillsammans & Söderfamiljen
  • Gekås Ullared
  • Hallandsposten

Juryns motiveringar

LOVE STORY - Tillsammans & Söderfamiljen

2010 möttes två likasinnade själar med drömmen att skapa en mötesplats med kärlek, möten, mat och musik. Deras LOVE-CREW skapar kreativa bilder och text i sociala medier. Kul produkter och samarbeten sprider varumärket så som egen öl, lokal honung, tygpåsar & vykort med en handskriven hälsning.

Deras viktigaste marknadsföringskanal är ”Mun till Mun”. De älskar att dela med sig av mat, dryck & kärlek, både på internet & live.

Gekås Ullared

Från källarbutik till shoppingfenomen med samma marknadsföringsstrategi, ”Vi gör det på vårt sätt”. Ett vågat drag med reality-show blev succé & lockar 3000 nya kunder varje dag. Stjärnorna från tv-serien blir like-raketer. De skapar inspirerande reportage på hemsidan, nyheter och snackisar i media samt flöden som ger shoppingtips. Kundernas roll som främsta marknadsförare förstärks genom sociala medier. Sveriges starkaste varumärke lyssnar på kunden och agerar snabbt.

Tillsammans med mat, boende, aktiviteter och service skapar de en shoppingupplevelse utöver det vanliga.

Hallandsposten

Efter tuffa år med besparingar i en bransch med stora utmaningar, har trenden vänt. Genom kampanjer lyfter de fram att de nyanställt journalister och gjort nysatsningar på den lokala nyhetsbevakningen, näringsliv och livesändning av sport. De utnyttjar egna kanaler, men även utomhus- och bussreklam samt gerillamarknadsföring och radioreklam. Webben, mobilen, pappers- och e-tidningen når 93 000 läsare varje dag. De förmedlar att de är den bästa nyhetskanalen i södra Halland.

Trovärdiga, lokala och finns alltid där för sina läsare – när de vill, var de vill och hur de vill.

 

Priset delas ut av

Marknadsföreningen i Halland


Företag som kan bli aktuella för miljöpriset kan till exempel ha arbetat med kemikaliehantering, minskade koldioxidutsläpp, hållbarhetsomställning, effektivare transporter, fossilfria material eller nya cirkulära affärsmodeller bland mycket annat.

Juryn tittar främst på företag som har utvecklat hållbara produkter eller tjänster genom en hållbar process.

Resurseffektivitet och helhetstänkande företag premieras. Nominerat företag ska ha genomfört och dokumenterat effekter före 15 augusti 2018.

 

Juryn premierar genomförda insatser i Halmstads kommun som:

  • Präglas av engagemang och handlingskraft.
  • Kan tjäna som goda exempel på minskad negativ miljöpåverkan, nu och i framtiden.
  • Gärna kännetecknas av originalitet, mätbarhet och nytänkande.

Halmstads Handelsförening vill uppmuntra, uppmärksamma och inspirera goda exempel inom den ekonomiska världen, företag med en positiv ekonomisk utveckling.

Företag med minst fem anställda och en omsättning på minst fem Mkr. Aktiebolag och Handelsbolag, verksamma inom Halmstads kommun.

Företaget ska ha

  • positiva resultat under de senaste tre (3) åren och ha framtidspotential
  • omsättnings- och resultattillväxt, med hänsyn tagen till konjunkturella svängningar
  • god soliditet, god sysselsättningstillväxt och vara ett föredöme 

 

Priset delas ut av

Halmstads Handelsförening

Priset instiftades 2008 på initiativ av Evert Grahn och delas ut i samarbete med Halmstads Näringsliv. Syftet är att uppmärksamma de företag som expanderar genom att söka sig ut på den globala marknaden.

Följande kriterier gäller

  • Ett litet/medelstort företag som visar vilja att expandera genom export/import av varor eller tjänster.
  • Ett företag där en stor del av verksamheten bygger på internationella affärer.
  • Ett företag som genererar sysselsättning i Halmstad genom sina internationella affärer.
  • Ett företag som visar en positiv utveckling och lönsamhet

Halmstad ska ju vara en stad för alla. Det ska vara enkelt att ta sig fram - på gator och torg, i butiker och på restauranger. Halmstads kommun vill uppmuntra till insatser och lyfta fram goda exempel och delar därför ut Tillgänglighets- och bemötandepriset.

Följande kriterier gäller:

  • God framkomlighet och orienterbarhet
  • Tydlig produkt- och serviceinformation
  • Rimliga bullernivåer
  • Hänsyn till allergiker
  • Kunnig personal
  • Gott bemötande
  • Respekt för olika etniska grupper
  • Förekomsten av intelligenta och fantasifulla lösningar på tillgänglighet

Priset delas ut av

Halmstads kommun

Kriterier för att nomineras (uppnå eller sträva mot flera av kriterierna)

  • genomför långsiktig medveten satsning på personalens kompetensutveckling och anställningsbarhet
  • tar fram kompetensutvecklingsplaner på företags och individuell nivå
  • tillvaratar systematiskt den genomförda kompetensutvecklingen i sin verksamhet
  • är aktivt externt inom kompetensområdet såsom t.ex. har regelbundna kontakter med skolor, tar emot praktikanter och exjobbare.

Insatserna har på ett mätbart sätt lett till att företaget utvecklats framåt (t.ex. marknadsposition, lönsamhet, effektivitet)

Priset delas ut av

TEK Kompetens

Syftet med priset är att stödja och uppmuntra innovationsbaserade företag att växa och bli konkurrenskraftiga på en nationell eller till och med global marknad.

Följande kriterier gäller vid nominering:

  • Företaget ska kännetecknas av en tydlig innovativ verksamhet.
  • Företaget är lokaliserat med sin huvudsakliga verksamhet i Halmstad med närliggande region.
  • Företaget har en innovativ lösning på ett stort behov, och därigenom stor marknadspotential.
  • Innovationen ska vara en tjänst eller en vara i någon form.
  • Företaget ska ha en vilja och ambition att växa.
  • Företagsidén och dess utveckling till tjänst eller produkt ska ha en tydlig koppling till utbildning och/eller forskning, företrädesvis vid Högskolan i Halmstad.

Priset delas ut av

Högskolan i Halmstad

Utmärkelsen Årets Unga Företagare i Sverige delas ut till en företagare under 30 år som är en förebild för andra, driver ett framgångsrikt företag och som under året utfört en prestation utöver det vanliga. 

Priset delas ut av

Företagarna i Halmstad